اطلاعات کنترل و درمان بیماریهای کبوتر

من مسعود هستم با مدرک دکترای دامپزشکی و هدفم ارائه اطلاعات کنترل و درمان بیماریهای کبوتر می باشد.

اطلاعات کنترل و درمان بیماریهای کبوتر

من مسعود هستم با مدرک دکترای دامپزشکی و هدفم ارائه اطلاعات کنترل و درمان بیماریهای کبوتر می باشد.

دلایل شکت و بی اثر بودن واکسیناسیون نیوکاسل

در این مبحث دلایل شکت و بی اثر بودن واکسیناسیون نیوکاسل را بحث می کنیم : مواردی بوده که افرادی مراجعه کرده و اظهار می نمایند با اینکه واکسن نیوکاسل را به کبوتران تزریق کرده اند ولی کبوترانشان درگیر بیماری نیوکاسل شده اند.

مواردی که در انجام واکسیناسیون باید رعایت گردد به شرح ذیل است:

1-      دقت در تاریخ انقضاء واکسن ورعایت زنجیره سرد و حمل واکسن با دمای 2-4 درجه سانتیگراد از محل مرکز خرید تا محل نگهداری کبوترو دقت در اینکه اولا واکسن تزریقی که از مرکز خریداری می گردد همان روز پلمب آن باز شده باشد چون اگر پلمب واکسن تزریقی باز گردد باید در عرض حداکثر 24 ساعت مصرف شود و ثانیا واکسن در همان روز باید تزریق گردد و می بایست در مورد واکسنهای تزریقی 2 تا 4 ساعت قبل از تزریق به دمای حدود 20 درجه سانتی گراد برسد و بعد به کبوتر تزریق گردد و اگر بلافاصله با دمای پائین ترزیق گردد سبب مشکلاتی خواهد شد.

2-      دادن مولتی ویتامین و داروهایی که سیستم ایمنی را تقویت می کند جهت بالا بردن سطح ایمنی در کبوترلازم می باشد.

3-      جلوگیری از استرس بعد از واکسیناسیون چون واکسیناسیون را تحت الشعاع قرار می دهد .

4-      تکرار واکسیناسیون هر 4 ماه یکبار به خاطر بالا بردن سطح ایمنی پرنده چون اگر سطح ایمنی بالا باشد دیگر علائم جزئی از درگیری را در کبوتران نخواهیم دید.

در صورت رعایت موارد ذکرشده ما می توانیم نگرانی از بیماری نیوکاسل را نداشته باشیم .ولی در کنار واکسیناسیون رعایت شرایط بیوسکیوریتی (امنیت زیستی ) هم مهم می باشد.